Skip to main content

Gedragscode

Inleiding

Bij Flen Health zijn we toegewijd aan één visie: we geven vorm aan een wereld waarin wonden en huidaandoeningen patiënten er niet van weerhouden om het leven te leiden waar ze van houden.

​Als bedrijf geven we om jou. Mensen staan centraal in onze zorg. Wij geloven dat patiënten die lijden aan wonden en huidaandoeningen, hun families en vrienden, hun mantelzorgers en zorgverleners, als mensen die op deze wereld leven, en wij, als industrie, allemaal met elkaar zijn verbonden. Het doel van Flen Health is verstrekkend. We werken hard om patiënten met wonden en huidaandoeningen weer te laten glimlachen, terwijl we tegelijkertijd Flen Health als favoriete werkplek verbeteren en op een duurzame manier laten groeien.

Elke dag opnieuw helpen we patiënten met topische ontstekings- en infectieziekten om zich goed te voelen en meer uit het leven te halen met onze innovatieve gezondheidsoplossingen. We streven ernaar om onze missie op een veerkrachtige, ethische, nederige en respectvolle manier uit te voeren.

Onze missie vervullen in de steeds veranderende wereld van vandaag gaat vaak gepaard met complexe ethische overwegingen. Hoe gedragen we ons tegenover elkaar? Hoe verdienen we vertrouwen op lange termijn? En hoe kunnen we innovatie en initiatief stimuleren? Hoe en wanneer moeten we patiënten, hun familie, vrienden, mantelzorgers, zorgverleners en personeel erbij betrekken? Wat zijn de grenzen van respectvolle innovatie?

Deze gedragscode is een reeks ethische richtlijnen die je helpen om de juiste beslissingen te nemen wanneer je voor uitdagende situaties komt te staan terwijl je door een wereld in beweging navigeert. Ik moedig je aan om ze zorgvuldig te lezen en feedback te geven als iets voor jou niet goed voelt. Als je in een bepaalde situatie niet zeker weet wat je moet doen, vind je zeker raad in deze gedragscode en andere bronnen die bij Flen Health beschikbaar zijn.

Ik bedank iedereen voor de voortdurende ondersteuning van onze buitengewone missie op een veerkrachtige, ethische, nederige en respectvolle manier.

Philippe Sollie,

Chief Executive Officer

Flen Health Group

Visie van Flen Health 

We bouwen mee aan een wereld waar mensen met wonden en huidaandoeningen ook het leven kunnen leiden waar ze van dromen.

Missie van Flen Health 

Elke dag helpen we sterke patiënten met topische ontstekings- en infectieziekten om zich goed te voelen en meer uit het leven te halen. Onze innovatieve producten helpen hen daarbij.

Doel van de gedragscode

De gedragscode van Flen Health (de 'code') is een uitdrukking van de visie, missie, kernwaarden en cultuur van Flen Health, alsook de principes op het vlak van ethiek en naleving die ons in onze dagelijkse activiteiten leiden. Het doel van de code is om ons te helpen om de juiste beslissingen te nemen, de juiste acties te ondernemen en naleving van toepasselijke wetten, regels en industrienormen in de hand te werken.

Flen Health beschikt over tal van aanvullende bronnen om je te helpen en te adviseren over het juiste gedrag, waaronder:

  • Het beleid en de procedures van Flen Health
  • Onze managers en leiders
  • Het team van Human Resources
  • Het team van Legal & Compliance
  • Het Quality team
  • Het Privacy team

We nodigen je uit om al deze bronnen te gebruiken om het doel van deze code te bereiken. Aan het einde van deze code vermelden we de contactgegevens van de respectieve teams.

Richtlijnen voor toepassing

Deze code is van toepassing op al onze leiders, managers en medewerkers op alle locaties wereldwijd waar filialen van Flen Health actief zijn. Het is de verantwoordelijkheid van ons allemaal om de code en het beleid en de procedures die de code aanvullen, te kennen, te begrijpen en na te leven. People managers hebben de extra verantwoordelijkheid om hun teamleden te helpen begrijpen hoe deze code van toepassing is op hun werk en besluitvorming. Het management is verantwoordelijk voor de globale naleving van deze code.

De code is eveneens van toepassing op externe personen en entiteiten die namens Flen Health optreden als ze zakendoen voor Flen Health. En we verwachten van onze partners dat zij dezelfde hoge ethische normen hanteren als ze met ons zakendoen en bij hun eigen activiteiten. Onze overeenkomsten met dergelijke derde partijen en partners moeten passende nalevingsbepalingen bevatten en we zullen deze actief handhaven.

De code zelf is geen arbeidsovereenkomst of ander op zichzelf staande overeenkomst.

Als een bepaling in deze code in strijd is met toepasselijke wet- en regelgeving of industrienormen hebben die laatste altijd voorrang.

De kernwaarden en cultuur van Flen Health

De cultuur van Flen Health bouwt voort op de kernwaarden – gezamenlijke verantwoordelijkheid, die begint met vertrouwen en talentontwikkeling en die nieuwsgierigheid en flexibel ondernemerschap impliceert – die we allemaal ondersteunen. Bovendien streven we ernaar om onze activiteiten in een geest van integriteit, transparantie en nederigheid uit te voeren

Gezamelijke verantwoordelijkheid

We zijn verantwoordelijke ondernemers. Elke dag kiezen we ervoor om boven onze omstandigheden uit te stijgen en verantwoordelijkheid voor onze acties te nemen. Dat betekent dat we verantwoordelijkheid tonen voor wat we als individuen doen en dat we verantwoordelijkheid delen voor het werk dat we als team of in samenwerking met onze partners doen, inclusief de ondersteuning van teaminspanningen en de naleving van de fundamentele principes die in deze code zijn uiteengezet.

Verantwoordelijkheid is gebaseerd op vertrouwen. We focussen op en handelen om voortdurend het vertrouwen van onze stakeholders te verdienen. Dat doen we door hard te werken om onze missie waar te maken, door transparante en directe communicatiekanalen te onderhouden, door op een integere en ethische manier zaken te doen en door te streven naar een eerlijke balans tussen de belangen van al onze stakeholders.

Talent ontwikkelen

We stimuleren een mentaliteit die levenslang leren omarmt. Precies omdat we ons werk met nieuwsgierigheid en passie benaderen.

Het is onze visie om een wereld te creëren waarin ontstekings- en infectieziekten patiënten er niet van weerhouden om het leven te leiden waar ze van houden. Er is nog zoveel dat we niet weten, zoveel behoeften die we moeten vervullen en zoveel ziekten die beter kunnen worden behandeld.

We zijn ervan overtuigd dat nieuwsgierigheid en voortdurende bijscholing ons in staat stellen om samen met onze partners zinvolle innovaties in medische therapieën en daarbuiten te ontwikkelen. Echte innovatie die de barrières wegneemt die de toegang tot medische therapieën beperken.

Flexibiliteit in innovatie en samenwerking

De moderne wereld beweegt snel. In een dergelijke wereld is flexibiliteit cruciaal om waarde voor elk van onze stakeholders te creëren.

We streven naar flexibiliteit in onze innovatie. De patiënt moet evolueren en de behoeften van gezondheidszorgsystemen evolueren mee. Alleen door op een flexibele manier resultaten te boeken, kunnen we patiënten en zorgverleners op tijd echte oplossingen bieden.

Wij geloven dat wereldwijde gezondheidsproblemen niet kunnen worden opgelost door individuen, bedrijven of regeringen die alleen handelen. We staan open voor samenwerking en strategische partnerschappen op basis van dezelfde flexibiliteitsprincipes. Onze communicatiekanalen blijven kort en we onderhouden nauw contact met huidige en potentiële stakeholders.

Onze stakeholders

Patienten en zorgverleners

Patiënten staan centraal bij alles wat we bij Flen Health doen. We luisteren aandachtig om hun onvervulde behoeften te begrijpen en richten onze energie op het creëren en leveren van innovatieve, doeltreffende, veilige en gebruiksvriendelijke oplossingen voor huid- en wondgenezing. Op die manier kunnen patiënten over de hele wereld blijven genieten van het leven waar ze van houden.

We werken samen met zorgverleners ten behoeve van patiënten door wederzijds kennis te delen om de resultaten voor patiënten te verbeteren, naar hun deskundige meningen te luisteren en onze onderzoeks- en ontwikkelingsdoelstellingen dienovereenkomstig vorm te geven, door klinisch onderzoek te ontwerpen en uit te voeren en leer- en onderzoeksmogelijkheden voor zorgverleners en voor onszelf in de hand te werken en te ondersteunen. We streven ernaar dat onze samenwerking nooit de integriteit van de relatie tussen patiënt en zorgverlener, de keuze van de patiënt voor een zorgverlener of de therapiekeuze van de zorgverlener in gevaar brengt. Deze code, die verder in het beleid en de procedures van Flen Health is uitgewerkt, is bedoeld als leidraad voor onze mensen en partners om deze verplichting na te komen.

Collega's en management

Flen Health is er trots op dat het heel wat opmerkelijke talenten samenbrengt wiens harde werk en toewijding ons in staat stellen om onze missie waar te maken. We waarderen je uitzonderlijke bijdrage en streven ernaar om een sfeer van vertrouwen, wederzijds respect en inclusie te creëren waarin we je verdere persoonlijke en professionele ontwikkeling en groei kunnen ondersteunen. Op onze beurt verwachten we dat je de kernwaarden en cultuur van Flen Health naleeft en uitdraagt, zowel op de werkplek als in de relaties met onze stakeholders.

Onze leiders en managers fungeren als rolmodel door integriteit en nederigheid aan de dag te leggen, maar ook door doortastend en volgens hoge standaarden van verantwoordelijkheid te werken en zo anderen aan te moedigen en te inspireren om hetzelfde gedrag aan te nemen. Dankzij de ondersteuning van de verschillende teams van Flen Health zorgt ons management ervoor dat alle principes en gedragsregels in deze code bekend zijn en binnen heel Flen Health door onze medewerkers, vertegenwoordigers en partners worden begrepen en nageleefd.

Partners

We werken regelmatig samen met professionals en bedrijven in verschillende regio's om de gezondheidszorg te verbeteren.

In de snel veranderende wereld van vandaag zijn samenwerking en strategische partnerschappen van fundamenteel belang om patiënten op tijd de juiste therapie te kunnen bieden. Tot onze partners behoren academische en niet-academische onderzoekers, wetenschappelijke organisaties, klinische onderzoekers en klinische onderzoeksorganisaties, ziekenhuizen, commerciële bedrijven die actief zijn in de gezondheidszorg, waaronder fabrikanten en distributeurs, consultants op het gebied van regelgeving en naleving en vele anderen. We streven naar langdurige, voor beide partijen voordelige relaties met onze partners op basis van de fundamentele principes die in deze code worden uiteengezet. We verwachten van al onze partners dat ze deze principes naleven en hetzelfde niveau van integriteit en ethisch zakelijk gedrag eisen van hun personeel en medewerkers die producten en diensten aan of met Flen Health leveren.

Toezichthouders

We waarderen de belangrijke rol van toezichthouders. Die instanties beschermen patiënten tegen gezondheidsrisico's, bieden een geschikte werkomgeving voor zorgverleners en zorgen ervoor dat gezondheidsprogramma's ten dienste staan van de volksgezondheid en het welzijn. We zetten ons in om samen te werken met de toezichthouders ten behoeve van de gezondheidszorg en om te voldoen aan alle toepasselijke wetten, regels en normen die ze opleggen.

Zorgverzekeraars

We erkennen en ondersteunen de uitdagende missie van zorgverzekeraars om de toegang tot gezondheidszorg te vergemakkelijken door de kosten van de gezondheidszorg te beheersen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat gemeenschappen kunnen blijven profiteren van financieel levensvatbare en duurzame zorgverleners en gezondheidsorganisaties. We streven ernaar om deze missie te delen door onze producten op zoveel mogelijk plaatsen beschikbaar te maken en door eerlijke prijzen te vragen en tegelijkertijd de winstgevendheid van Flen Health op lange termijn te garanderen.

Maatschappij en Milieu

We zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid een noodzaak is voor een bedrijf.

Het is ons doel om een maatschappelijk bewuste onderneming te zijn die een blijvende positieve impact op onze maatschappij heeft. Dat door mensenrechten te beschermen, eerlijke arbeidspraktijken in de hand te werken, gezonde en veilige werkplekken te creëren en diversiteit, non-discriminatie en gelijke kansen te garanderen. We streven naar een goede balans tussen werk en privé en zetten ons in voor lokale gemeenschappen door middel van vrijwilligerswerk, liefdadigheid en filantropie.

We erkennen dat de gezondheid van de mens onlosmakelijk is verbonden met de toestand van het milieu. We zetten ons in om onze activiteiten op een duurzame manier uit te voeren. We proberen onze impact op het milieu voortdurend te minimaliseren door te zorgen voor verantwoorde consumptie en productie en door de koolstofvoetafdruk van onze infrastructuren en activiteiten te beperken. En we leven de milieuwetten, -regels en -normen na die van toepassing zijn op onze activiteiten.

Aandeelhouders

Flen Health is opgericht als familiebedrijf en blijft een familiebedrijf. De familie Sollie heeft onze missie, visie en kernwaarden vormgegeven en ze zijn diep geworteld in de cultuur van Flen Health. Het is ons engagement om deze te handhaven.

Bij de groei van het bedrijf blijven we streven naar duurzaamheid en een langetermijnrelatie met een focus op onze buitengewone missie, zoals die door de aandeelhouders is voorgesteld.

Onze gedragsprincipes

Ethisch gedrag en ethische besluitvorming in alles wat we doen

Ethisch gedrag en ethische besluitvorming bij elke stap die we zetten – van wetenschappelijke ontwikkelingen tot de manier waarop we onze producten promoten en op de markt brengen –, is van fundamenteel belang om onze missie waar te maken en mensen te helpen om het leven te leiden waar ze van houden. Want alles wat we doen, is uiteindelijk van invloed op patiënten. Daarom zetten we ons in om onze activiteiten uit te voeren in overeenstemming met de hoogste normen van moreel en ethisch gedrag en om te voldoen aan alle toepasselijke wetten, voorschriften en industrienormen. Het is de verantwoordelijkheid van ons allemaal om de lokale vereisten die van toepassing zijn op ons werkgebied te kennen en na te leven.

We werken samen met onze zaakwaarnemers en partners om ervoor te zorgen dat ze de ethische bedrijfspraktijken van Flen Health kennen en begrijpen. En we verwachten van onze zaakwaarnemers en partners dat ze hun eigen activiteiten met dezelfde mate van integriteit uitvoeren. 

Als je twijfelt over de betekenis of toepassing van de ethische normen of verwachtingen in deze code, of over toepasselijke wetten, voorschriften of industrienormen neem je best contact op met het team van Legal & Compliance bij Flen Health voor meer informatie.

Professionele praktijken en houding

Professionele praktijken en houdingen staan centraal bij de activiteiten van Flen Health.

We respecteren en waarderen de relaties die we met onze stakeholders opbouwen – van patiënten tot zorgverleners, partners, toezichthouders, zorgverzekeraars en anderen. Die relaties zijn gebaseerd op integriteit, nederigheid, transparantie en vertrouwen. We zijn open over onze financieringsbronnen en geven prioriteit aan duidelijke en accurate communicatie over onze producten. We moedigen het gebruik van de producten van Flen Health alleen aan op basis van hun voordelen voor patiënten en alleen binnen de goedgekeurde toepassingen. We bieden geen ongepaste stimulansen om onze producten voor te schrijven of aan te kopen. 

We verwachten dat iedereen bij Flen Health , alsook de vertegenwoordigers en partners van Flen Health zich ten opzichte van elkaar op een professionele manier en in lijn met de kernwaarden gedragen en bijdragen aan een vriendelijke en teamgerichte werkomgeving.

Productveiligheid en -kwaliteit

We streven ernaar om veilige producten te ontwikkelen, te produceren en te distribueren en om diensten te verlenen die aan de vereisten van toepasselijke wetten, voorschriften en industrienormen en aan de prestatievereisten van onze klanten voldoen. We houden onze partners verantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten en diensten die ze aan ons leveren.

Om ervoor te zorgen dat we aan deze verplichting voldoen, hebben we het Flen Health Quality Management System Policy geïmplementeerd. Dat beleid wordt in onze Quality Manual beschreven. De Quality Manual bevat beleidsregels en gedocumenteerde processen voor alle onderdelen van ons bedrijf. Zij hebben invloed op ons vermogen om producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren die aan de vereisten van klanten en regelgevende instanties voldoen.

We verwachten van iedereen bij Flen Health dat ze actief bijdragen aan de naleving van de Quality Policy en de kwaliteitsdoelstellingen door:

  • vragen te stellen en bezorgdheden te uiten over elke situatie die mogelijk invloed heeft op de kwaliteit, veiligheid of naleving van onze producten, diensten of ons kwaliteitsmanagementsysteem;
  • mee te werken aan alle vereiste correctieve, corrigerende en/of preventieve maatregelen;
  • verantwoordelijkheid op te nemen voor processen waaraan iedereen in het dagelijkse werk bijdraagt.

Als je vragen of bezorgdheden hebt over een kwaliteitsaspect van de activiteiten van Flen Health, neem je best onmiddellijk contact op met het Quality team van Flen Health via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid zonder compromissen is onze prioriteit.

We streven naar voortdurende innovatie en uitmuntendheid binnen onze activiteiten om aan de behoeften van patiënten te voldoen. Dat doen we door producten van hoge kwaliteit te ontwikkelen en te produceren die aan alle wettelijke vereisten voldoen en door kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid na te streven die verder gaan dan naleving. We zijn transparant over contra-indicaties en mogelijke bijwerkingen die patiënten bij het gebruik van onze producten kunnen ondervinden.

We zorgen verder voor de veiligheid van patiënten door incidenten in verband met onze producten te monitoren en onmiddellijk te melden. Intern hebben we de juiste procedures ingesteld om dergelijke incidenten tijdig te melden. Waar nodig worden de gemelde incidenten aan de toezichthoudende instanties doorgegeven in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving en interne regels.

Het is de verantwoordelijkheid van ons allemaal om alle incidenten met betrekking tot de producten van Flen Health binnen 24 uur nadat we ervan op de hoogte zijn gesteld, aan het Regulatory team van Flen Health te melden.

Mensenrechten en eerlijke arbeidspraktijken

Hoe we onze missie uitvoeren, is net zo belangrijk als de effecten die onze producten op het leven van patiënten hebben.

We respecteren de rechten en waardigheid van alle mensen en we werken volgens de principes van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

We respecteren, bevorderen en verwezenlijken te goeder trouw de fundamentele principes en rechten op het werk die in de Verklaring van de Internationale Arbeidsorganisatie zijn opgenomen:

  • vrijheid van vereniging en de effectieve erkenning van het recht op collectieve onderhandelingen;
  • de uitbanning van alle vormen van gedwongen of verplichte arbeid;
  • de effectieve afschaffing van kinderarbeid;
  • de uitbanning van discriminatie met betrekking tot tewerkstelling en beroep;
  • en een veilige en gezonde werkomgeving.

We erkennen en respecteren het recht van onze medewerkers om zich aan te sluiten bij verenigingen of om verenigingen op te richten om hun rechten te vertegenwoordigen of hun belangen te behartigen. Zelfs buiten dergelijke verenigingen streeft ons management naar een open en directe dialoog met onze medewerkers. 

We beschermen onze mensen tegen oneerlijke, onethische of illegale werkomstandigheden, waaronder elke vorm van slavernij, dienstbaarheid, gedwongen of verplichte arbeid of onveilige werkomstandigheden. Kinderarbeid is verboden.

Diversiteit en non-discriminatie

We omarmen diversiteit in alle vormen en op alle niveaus. We zijn ervan overtuigd dat mensen met verschillende achtergronden, culturen, ervaringen, talenten, perspectieven en meningen de sleutel vormen tot het succes van de missie van Flen Health.

We verwerpen pesterijen en discriminatie, ongeacht of ze zijn gebaseerd op leeftijd, geslachtsidentiteit of -uitdrukking, nationaliteit, geloofsovertuiging, ras of etnische afkomst, mentale of fysieke beperking, seksuele geaardheid, politieke overtuiging of vakbondslidmaatschap, of enig ander kenmerk. We accepteren geen gedrag dat een beledigende of vijandige werkomgeving creëert.

Die principes zijn van toepassing op de manier waarop we ons management en medewerkers behandelen en op het wervingsproces.

Gelijkheid

We erkennen prestaties en creëren gelijke kansen voor alle collega's, op alle niveaus, op basis van hun vaardigheden. Onze beslissingen over aanwervingen, functietoewijzingen, groeimogelijkheden, lonen en jobbehoud zijn gebaseerd op kwalificaties, individuele prestaties en de naleving van de kernwaarden en cultuur van Flen Health.

Gezondheid, veiligheid en welzijn

We geven prioriteit aan de gezondheid, veiligheid en het welzijn van onze mensen, inclusief een goede balans tussen werk en privé.

We stellen geschikte veiligheidsprogramma's voor de werkplek op en organiseren gezondheids- en veiligheidsopleidingen voor personeel en management. De persoonlijke beschermingsmiddelen die Flen Health verstrekt, moeten bij werkzaamheden met gevaren worden gedragen. De locaties moeten duidelijk worden aangegeven en tegen toegang door onbevoegden worden beveiligd. Iedereen is verplicht om gezondheids- en veiligheidsrisico's onmiddellijk aan zijn manager of aan de gezondheids- en veiligheidsvertegenwoordiger van zijn of haar kantoor te melden.  

We streven er eveneens naar om een werkomgeving te creëren waarin onze mensen zich gelukkig en gewaardeerd voelen en een goede balans tussen de verschillende aspecten van hun leven hebben. We engageren ons om stress op de werkplek te verminderen door eerlijke en tijdige feedback over professionele prestaties te geven. We vragen om feedback over de prestaties van Flen Health en reageren snel en adequaat op dergelijke feedback.

Als je vragen, bezorgdheden of voorstellen over een aspect op het vlak van gezondheid, veiligheid of welzijn van je werkplek hebt, kun je altijd contact opnemen met jouw lokale gezondheids- en veiligheidsvertegenwoordiger of het Human Resources team van Flen Health. Op elk kantoor van Flen Health is er een gezondheids- en veiligheidsvertegenwoordiger aangesteld.

Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling werkt professionele groei in de hand door mindfulness en zelfvertrouwen te vergroten, veerkracht op te bouwen en verborgen talenten en vaardigheden te ontdekken. We streven naar en stimuleren zelfbewustzijn en een mindset van groei en creëren mogelijkheden voor formele en informele persoonlijke en professionele ontwikkeling bij Flen Health.

Laat je horen

We bevorderen een 'Speak-Up' cultuur (laat je horen) op alle niveaus bij Flen Health en in relaties met onze externe stakeholders.

Ons management streeft ernaar om een omgeving van vertrouwen te handhaven, waar mensen worden aangemoedigd om hun ideeën te delen en de status quo uit te dagen. Een omgeving ook waar iedereen zich veilig voelt om zijn of haar mening te geven en respectvolle feedback aan te leveren. We zijn ervan overtuigd dat een dergelijke cultuur de meest inclusieve, stimulerende en doeltreffende aanpak is om de betrokkenheid en motivatie van onze mensen te vergroten.

Binnen de 'Speak-Up' cultuur verwachten we ook dat collega's en partners het aandurven om onregelmatigheden te melden of gedrag dat niet in lijn is met de kernwaarden van Flen Health en deze code onder onze aandacht te brengen. Al die zaken kunnen aan je manager, contactpersoon bij Flen Health, het team van Legal & Compliance bij Flen Health of de Chief Executive Officer worden doorgegeven in de wetenschap dat je actie positief zal worden onthaald en dat we je belangen zullen beschermen. Die communicatie kan anoniem zijn. Toch moedigen we openheid aan, omdat het ons in staat stelt om doeltreffend te reageren en, waar nodig, snel de juiste corrigerende maatregelen te nemen.  

Lokale wetten kunnen erkennen dat het in sommige omstandigheden gepast kan zijn om bezorgdheden aan een externe partij, zoals een toezichthouder of een openbaar ministerie, te melden. We raden je ten zeerste aan om advies in te winnen voordat je iemand van buitenaf aanspreekt.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

We streven ernaar om via onze bedrijfsactiviteiten iets aan de maatschappij terug te geven. Dat doen we door arbeidspraktijken te verbeteren, diversiteit, inclusie en gelijkheid in de hand te werken, jonge professionals aan te trekken en te ondersteunen, maar ook door bij te dragen aan sociale projecten en goede doelen en door lokale gemeenschapsgroepen op verschillende manieren te ondersteunen. 

We promoten actief de 17 doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling van de VN.

We zetten ons in voor duurzame innovatie, waaronder het voorkomen, minimaliseren en elimineren van schadelijke invloeden op ecosystemen door te zorgen voor verantwoorde consumptie en productie en door de koolstofvoetafdruk van onze infrastructuren en activiteiten te beperken. En we leven de milieuwetten, -regels en -normen na die van toepassing zijn op onze activiteiten. We selecteren zorgvuldig partners die dezelfde fundamentele principes aanhangen.

We financieren, direct of indirect, geen politieke partijen, bewegingen, verenigingen of organisaties, of hun vertegenwoordigers of politieke kandidaten. We sponsoren ook geen evenementen met een politieke agenda.

Als je meer over onze MVO-projecten wilt weten, neem je best een kijkje via deze link.

Belangenverstrengeling

Belangenverstrengeling is een situatie die zich voordoet wanneer onze persoonlijke belangen of connecties in strijd zijn of lijken te zijn met de belangen van Flen Health. Enkele domeinen waar belangenverstrengeling vaak voorkomt, zijn:

  • conflicten waarbij familieleden zijn betrokken;
  • persoonlijke financiële investeringen of eigendomsbelangen;
  • zakelijke opportuniteiten die zich via je netwerk bij Flen Health voordeden;
  • functies buiten Flen Health, zoals adviserende functies of bestuursfuncties bij verschillende derden;
  • geschenken, gastvrijheid of betalingen van derden aan jou of vice versa.

Belangenverstrengeling kan ons professionele oordeel aantasten of ons vermogen om ons werk objectief uit te voeren in gevaar brengen.

Als je je in een situatie van belangenverstrengeling bevindt, moet je dat aan je manager melden en de richtlijnen van Flen Health inzake de beoordeling en goedkeuring van belangenverstrengeling volgen. 

Denk eraan dat, naarmate omstandigheden veranderen, een situatie die eerder geen belangenverstrengeling opleverde, er wel een kan creëren. In elk geval moet je dergelijke situaties transparant en in overeenstemming met het beleid en de procedures van Flen Health aanpakken.

Beleid inzake corruptie, geschenken en gastvrijheid 

We verzetten ons actief tegen corruptie in zowel de publieke als de private sector.

Corruptie kan heel wat vormen aannemen, waaronder vriendjespolitiek, omkoping, smeergeld, faciliterende betalingen en andere incentives die het professionele oordeel op een ongepaste manier beïnvloeden. Corruptie veroorzaakt een breed scala aan schadelijke effecten, ook in de gezondheidszorg, en is universeel illegaal. 

Onder geen enkele omstandigheid mogen wij, of personen die namens Flen Health handelen, direct of indirect, iets van waarde aan een persoon aanbieden of verstrekken in ruil voor het verkrijgen van een voordeel voor Flen Health – of het nu gaat om vereiste wetenschappelijke of klinische resultaten aantonen, een deal versnellen of een verkoop tot stand brengen. Het is eveneens nooit toegestaan om iets van waarde te geven als beloning voor een vroegere of huidige relatie met Flen Health.

We stellen grenzen aan geschenken en gastvrijheid en houden ons hierbij aan de wetten, voorschriften en industrienormen van het respectieve land. Het is echter jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat geschenken of gastvrijheid die je aan derden buiten Flen Health aanbiedt aan de lokale vereisten voldoen. Als lokale vereisten strengere grenzen stellen dan het beleid en de procedures van Flen Health moet je je altijd aan deze lokale vereisten houden.

Iedereen bij Flen Health moet de relaties met onze vertegenwoordigers en partners actief beheren om ervoor te zorgen dat dit beleid strikt wordt nageleefd.

Als je twijfelt of een actie die je overweegt of waarneemt in strijd kan zijn met dit beleid, of als je meer informatie wenst over de wet- en regelgeving inzake corruptie, geschenken en gastvrijheid die in jouw land van kracht is, neem je best contact op met het team van Legal & Compliance van Flen Health om het verder te bespreken.

Financiële integriteit

Integriteit in financiën is de basis van een succesvolle relatie met stakeholders.

Onze rekeningen, financiële overzichten en dossiers, alsook openbare documenten of communicaties moeten een nauwkeurige en volledige weergave zijn van de inhoud en feiten van het bedrijf en de activiteiten van Flen Health. Alle boekingen moeten worden vergezeld van adequate documentatie van de onderliggende gebeurtenis of transactie. Bovendien moet die documentatie aan de toepasselijke wet- en regelgeving en boekhoudnormen voldoen. Het management en financieel personeel hebben een extra verantwoordelijkheid om het beleid van Flen Health met betrekking tot het openbaar maken van dergelijke informatie te begrijpen en na te leven.

Wanneer we informatie delen, ongeacht of we dat vrijwillig of als reactie op wettelijke vereisten doen, met inbegrip van prijsvoorwaarden of waardeoverdrachten aan zorgverleners, moeten onze rapportageverplichtingen dezelfde principes van transparantie en integriteit volgen.

Namaakproducten en naleving van handelsregels

We nemen alle maatregelen om namaak, illegale circulatie en misbruik van onze producten te voorkomen en te bestrijden. We voldoen aan de toepasselijke handelsregels en -regelgeving, waaronder economische en handelssanctieprogramma's, export- en importcontroles die door overheden, regionale en internationale organisaties worden opgelegd.

Eerlijke concurrentie

Een open en concurrerende markt werkt innovatie in de hand en beschermt de belangen van patiënten en de samenleving als geheel.

We streven ernaar om te handelen op basis van de kracht en waarde van onze producten en we gaan geen overeenkomsten aan die als doel of gevolg hebben dat concurrentie wordt voorkomen, beperkt of verstoord.

Vertrouwelijke informatie

Vertrouwelijke informatie is een van de meest waardevolle bezittingen van Flen Health en we doen er alles aan om die te beschermen.

Vertrouwelijke informatie is alle informatie, in de breedste zin van het woord, die niet door Flen Health of met toestemming van Flen Health openbaar wordt gemaakt. Voorbeelden van vertrouwelijke informatie zijn technische, commerciële, financiële, zakelijke, juridische en strategische informatie en gegevens, van welke aard dan ook en in welke vorm dan ook, met betrekking tot Flen Health, onze onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten, processen en producten, evenals zakelijke relaties, waaronder knowhow, gepatenteerde technologieën en andere intellectuele-eigendomsrechten, managementsystemen, leveringsbronnen, onze partners en de voorwaarden van contractuele relaties met hen, prijsvoorstellen en offertes, verkoop- en marketingplannen en prestatieresultaten, ons personeel, of enige andere informatie die nuttig zou kunnen zijn voor concurrenten van Flen Health of schadelijk voor Flen Health indien die openbaar wordt gemaakt.

We moeten allemaal waakzaam zijn om de vertrouwelijke informatie van Flen Health te beschermen en onbevoegde bekendmaking of onbevoegd gebruik ervan te voorkomen. Die verplichtingen kunnen verder gaan dan jouw verbintenis met Flen Health. Zo moeten beschermingsclausules in onze overeenkomsten met derden en partners worden opgenomen en actief worden afgedwongen.

We respecteren de vertrouwelijke informatie van anderen op dezelfde (scrupuleuze) manier en zullen dergelijke vertrouwelijke informatie niet op ongepaste wijze verkrijgen of misbruiken.

Gegevensbescherming en verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie

In het kader van onze activiteiten verwerken we verschillende soorten persoonsgegevens van onze medewerkers, patiënten, zorgverleners, zaakwaarnemers en vertegenwoordigers van onze partners en andere stakeholders. We erkennen onze toegenomen verantwoordelijkheid om persoonsgegevens te beschermen en nemen passende fysieke, technische, organisatorische en contractuele maatregelen om de vertrouwelijkheid ervan te waarborgen. We leren onze mensen hoe ze op een veilige manier en in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving op het gebied van privacy en informatiebeveiliging en het beleid van Flen Health met persoonsgegevens moeten omgaan. We verkopen geen persoonsgegevens en ontvangen geen persoonsgegevens van bronnen die niet zijn bevoegd om die gegevens te delen.

We zetten ons in voor een verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op basis van de principes van eerlijkheid, transparantie, privacy en veiligheid. We overwegen zorgvuldig wat aan AI kan worden gedelegeerd en we doen ons best om ervoor te zorgen dat alle beslissingen die door AI worden genomen, verklaarbaar zijn, dat vooringenomenheid wordt beperkt en dat er voldoende menselijke controle over dergelijke beslissingen is. Elke verwerking van persoonsgegevens met behulp van AI moet de privacy en gegevensbescherming respecteren.

Het volledige beleid inzake gegevensbescherming van Flen Health Group is beschikbaar op https://www.flenhealth.nl/juridisch/gegevensbeschermingsbeleid-nl

Als je vragen of bezorgdheden over privacy of de bescherming van persoonsgegevens hebt, of als je jouw rechten als betrokkene wilt uitoefenen, neem je best contact op met het Privacy team van Flen Health via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Gegevenslekken moeten onmiddellijk aan het Privacy team worden gemeld.

Niet-naleving van deze code

Hoewel het de verantwoordelijkheid van het management van Flen Health is om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen met deze code bekend zijn, is het jouw individuele verantwoordelijkheid om de code na te leven. Elk gedrag dat niet in overeenstemming is met de vereisten van de code kan leiden tot passende en evenredige disciplinaire maatregelen en andere maatregelen.

Belangrijke contactpunten bij Flen Health

Bij Flen Health houden we alle communicatielijnen open en stimuleren we het geven en ontvangen van feedback. Die aanpak maakt een snelle en efficiënte uitwisseling van informatie en kennis mogelijk.

Voor specifieke vragen hebben we de volgende contactpunten vastgesteld:

  • Als je twijfelt over de betekenis of toepassing van de ethische normen of verwachtingen in deze code, inclusief het beleid van Flen Health inzake corruptie, geschenken en gastvriendelijkheid of van toepasselijke wetten, voorschriften of industrienormen neem je best contact op met het team van Legal & Compliance bij Flen Health via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie.
  • Als je op de hoogte bent van een incident met betrekking tot de producten van Flen Health, meld je het incident binnen 24 uur aan het Regulatory team van Flen Health via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of op +352-263-40-6271 of +32-3825-7063.
  • Als je vragen of bezorgdheden over een kwaliteitsaspect van de activiteiten van Flen Health hebt, neem je best contact op met het Quality team van Flen Health via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Als je vragen, bezorgdheden of voorstellen over een aspect op het vlak van gezondheid, veiligheid of welzijn van je werkplek hebt, neem je best contact op met jouw lokale gezondheids- en veiligheidsvertegenwoordiger of het Human Resources team van Flen Health. Op elk kantoor van Flen Health is er een gezondheids- en veiligheidsvertegenwoordiger aangesteld.
  • Als je vragen of bezorgdheden over privacy of de bescherming van persoonsgegevens hebt, of als je jouw rechten als betrokkene wilt uitoefenen, neem je best contact op met het Privacy team van Flen Health via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..